fredag 4 september 2009

Microsoft svarar Google med sociala Bing

En gång var Bill Gates hjälte. Nej, på riktigt alltså, det var när den stora dominanten var IBM och Bill Gates satte mjukvaran i centrum.

Blir Microsoft hjältar igen? Fel orda att säga hjälte om företag, men det är spännande att följa Bing den första tiden, inte minst nu när Sverige har fått rädsla för Google och haft en no-Google-day.

Det jag tycker är intressant är sammankopplingen med Twitter och Facebook, att med Bing kan du dela med dig till andra.

I slutet av 90-talet missade Microsoft marknaden för betalda sökningar på webben, vilket öppnade upp för små start-ups som, just det- Google. Med Adword började Google bli jätten vi känner idag. Plus ca change... det är det stora skiftena som plötsligt förändrar den teknologi som företaget gjort upp sina affärsmodeller på.

OK, mer sociala sökningar kanske inte är det som ändrar allt, men det visar att konkurrensen fortgår och alternativen finns. Vi användare kan luta oss tillbaka och se nya utvecklingar, kanske sådana som gör att det går att söka på djupwebben?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar