söndag 30 augusti 2009

En borgerlig klimatpolitik

Jag skriver om En borgerlig klimatpolitik i Kvällsposten tillsammans med Lene Johansen den 25 oktober 2007.

Moderaternas partistämma börjar i ett svårt läge för partiet. Det går inte bra i opinionen och bland gräsrötterna finns ett missnöje. De uppfattar att partiledningen kopplar ihop förnyelse med att byta kurs vänsterut. Ett av de områden där man bytt kurs har varit i miljöpolitiken, särskilt avseende klimatförändringarna.

Problemet är att vänsterns program leder till energiransoneringar, ökade statliga ingrepp i den enskildes liv och urholkar partiets värderingar. Om man ska behålla sin trovärdighet så måste moderaterna ta initiativet till en alternativ klimatpolitik.

Det första rådet är att undvika regleringar som hindrar innovation. Mycket av effektiviseringsvinsterna som finns att göra inom produktion och transport är kapitalbaserade. Sverige har en av Europas äldsta bilparker. Ta bort skatter och avgifter på nya bilar och den svenska bilparken kommer att förnyas fortare, då det blir enklare för individer att köpa en ny bil.

Det andra rådet är att undvika energibidrag. Bidrag har en negativ påverkan på innovation och tenderar att begränsa forskning och utveckling till den riktning som bidragen stakar ut. Men om det visar sig att forskning och utveckling som ser lovande ut i dag inte ger resultat, så ändrar sig inte bestämmelserna för bidragen. En annan viktig åtgärd är att avstå från skatt på elektricitet, som till stor del kommer från rena och förnyelsebara energikällor i Sverige.

Det tredje rådet är att avreglera elmarknaden. Elreformen 1996 öppnade för konkurrens och privata alternativ, men inte fullt ut. Stamnätet transporterar elen de längsta sträckorna. Myndigheten Svenska Kraftnät, äger stamnätet och styr elpriset genom sin prissättning på användning av stamnätet. Stamnätet är alla elleverantörer tvungna att använda, eftersom de inte får bygga upp nya elnät. Leverantörerna får betala för sin användning, men kompenserar kostnaden hos kunderna. En avreglering kan sänka kostnaden för att komma in på marknaden för nya miljövänliga energikällor, och ge innovation och effektivisering.

Det fjärde rådet är att avreglera transportmarknaden. Regleringar hindrar effektivisering av flyget. Där kan man effektivisera bruket av fossilt bränsle genom att tilllåta flygfrihet, så att piloter kan välja den mest effektiva rutten mellan flygplatser, i stället för att följa den rutt som flygledarna har kartlagt. Det har förändrat flyget i Europa från att vara en buss, som kan gå vartsomhelst, till att bli ett tåg som bara kan gå där det finns räls. Så länge som piloter håller sig inom en säkerhetszon och ser till att inte flyga in i andra flygplans säkerhetszon är detta en trygg åtgärd.

Det är dags att gå på offensiven i klimatfrågan utifrån borgerliga värderingar. Det skapar förtroende för moderaternas politik både internt och hos väljarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar