söndag 4 oktober 2009

Kan konsumenterna betala för kultur?

Skiften debatteras bokens och läsandets framtid.

I Washington Post finner jag berättelsen om författaren Kelly Corrigan som debuterade i år. Kelly Corrigan fick göra sin marknadsföring själv, författare måste bli entreprenörer för att bli lästa. Fast med den amerikanska utvecklingen så undrar jag vad förlagen skall göra?

Är det möjligt att både upphovsrättsförespråkare och upphovsrättskritiker överskattar marknadens storlek och piraternas påverkan? Detta inte minst efter IT Telekomföretagen Nätoperatörernas och Stims debatt.

Konkurrensen, även för små språkområden som det svenska, är stor. Författarna och förlagen konkurrerar även med så många andra områden; kan det finnas en konkurrens om samma kultur- och nöjes budget för dataspel, musik, teater etc? Marknaden är så fragmenterad och internationaliserad och internet än mer så än bokhandeln.

Det finns stora bestsellerförfattare, och även rätt etablerade som fungerar bra i det förlagsklimat som finns i USA, men många författare måste sälja in sin bok till publiken långt innan boken ens finns.

Den disponibla inkomsten kan spenderas på så mycket kultur att den goda försäljning som kunde mätas tidigare inte är möjlig.

Det skulle vara intressant att ta upp i debatten på Nalen imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar